ابرموفق


پیشگفتار دوم کتاب سلاخی


پیشگفتار دوم کتاب سلاخی

کتابی که در پیش رو دارید در سال 1392 نوشته شده امّا به دلایلی انتشار کتاب تا به امروز یعنی 1/8/1395 به تأخیر افتاد. هرکتابی زاییده احساس و  عقلانیتی است که در زمان و تاریخی خاص که نویسنده درون آن بوده و شاید هرگز در دوران زندگی او تکرار نگردد بوجود می­آید. به­دلایلی بخش­هایی از کتاب را حذف کردم امّا سعی کردم به محتوای اصلی به عنوان یک اثر هنری خدشه­ای وارد نگردد. برخی فصول را به جلدهای بعدی کتاب منتقل کردم. به همین خاطر این کتاب دو پیشگفتار دارد اولی آن بود که در سال 1391 نگارش شده و دیگری این پیش­گفتار است. کتابهای دیگری را پس از این کتاب نوشته و منتشر ساختم که یکی از آنها «قوز فکری از زنده بودن تا زندگی کردن» و دیگری «موفقیت با تکنیک سه چرخه» است که هر دو کتاب مانند کتاب اول یعنی«اتاق فکر در ده گام» با استقبال روبرو شد. پیشگفتار  اول در کنار  ساحل خلیج فارس نوشته شد و  پیشگفتار  دوم در کنار ساحل دریای شمال تکمیل شد.

 امیدوارم از  خواندن این کتاب لذت ببرید. قبل از خواندن این کتاب توجه به نکات زیر الزامی است.  

  1. با توجه به این که کتاب بر دوره قاجار و پهلوی متمرکز است عکس­ها و نقاشی­هایی را از بزرگترین عکاسان غربی که در حدود پانصد سال  اخیر به ایران آمده­اند و از مناطق ایران  به یادگار گذاشتند در کتاب استفاده کرده­­ام. این تصاویر و پیام آنها بخشی از آموزش تفکر است. در برخی صفحات سئوال­هایی نیز مطرح شده که مربوط به آموزش تفکر است.
  2. سالهاست به آموزش تفکر در کشور مشغولم و به صورت عملی تفکر را در جامعه منتشر می­سازم. دوره «اغتشاشات فکری» و «اتاق فکر» جزو دوره­هایی است که توسط اینجانب طراحی و برگزار می­گردد. همیشه بعد از کلاس سؤالاتی درباره اوضاع اجتماعی ایران مطرح می­گردید که بسیاری از آنها تنها احساسات و عواطف بودکه همیشه فرصت کافی نبود که به آن­ها بصورت عقلانی پرداخته شود. این کتاب جواب این سئوالات عمومی را داده است.

 3- یک تکنیک فکری در کلاس­های آموزش تفکر خود مطرح­  می­سازم و آن این است که برای ورزش دادن به ذهن خود، مطالب تحلیلی بخوانید. این کتاب یکی از متون آموزشی طراحی شده بومی برای آموزش تفکر است. امّا خصوصیت این نوع تحلیل این است که کاربردیست و به مسائل اجتماعی نیز پرداخته است. این کتاب به عنوان محتوای آموزشی در کلاس­های تفکر نیز کاربرد دارد چون سراسر کتاب پر از تحلیل­های تاریخی است. این کتاب بصورت داستان به طرح مسائلی پرداخته و سعی شده کتابی باشد که خواندن آن روان باشد و برای همه اقشار قابل درک باشد هر چند که در برخی فصول آن مباحث تخصصی­تری مطرح شده است مثل بخش اول یا بخش تحلیل ولی فصل مصداق­های تاریخی آن بسیار روان، جذاب و لذت بخش است.

4-زمانی که پایانامه من با عنوان آسیب­های اتاق­های فکر ایران انجام گرفت از نتایج آن تحقیق متوجه شدم آنچه در گذشته بصورت تجربی به آن رسیده بودم مورد تأیید است که کتابی با این عنوان در حال تهیه است. 5- اولیّن دوره آموزش تفکر طراحی شده توسط مولّف کتاب در حوزه عمومی، دوره­ای با نام رازهایی درباره اغشاشات فکری بود. پس از حدود 10 سال کار روی اتاق فکر به این نتیجه تجربی و فکری رسیدم که مردم  ایران دچار مشکلی به نام اغتشاشات فکری هستند. شکست ایرانی به خاطر نداشتن هدف، برنامه، استراتژی، دانش و مدرک دانشگاهی نیست بلکه بخاطر نداشتن «انضباط فکری» است. این یافته خود را که با تجربه نخبگان غربی از جمله «ادوارد دوبونو» فردی که آموزش و پرورش آمریکا را در حوزه تفکر تغییر داد تطبیق دادم که با هم یکسان بود. البته در کتاب دیگری مفصل به این موضوع خواهم پرداخت. این­ دوره بر اساس خروجی طراحی شد که من از اتاق­های فکر ایران درک کردم.

6- ذهنیت عمومی جامعه ایران­ دانش، فکر، تجربه و احساس را با هم خلط می­کند و نمی­تواند آنها را

دوست گرامی برای مشاهده ادامه محتوا شما باید عضو ابرموفق شوید لطفا اینجا را کلیک نمایید


ترتیبی که ابرموفق برای خواندن مطالب به شما پیشنهاد میکند: